بیماری های دستگاه تنفسی و طب اسلامی

5949
بیماری های دستگاه تنفسی

درمان بیماری های دستگاه تنفسی

بیماری های دستگاه تنفسی شامل؛ سرماخوردگی، ذات الجنب، سل، انواع سرفه، گرفتگی بینی، برونشیت، آسم و تنگی نفس و… سایر امراض تنفسی، غالبا از سردی همراه با عفونت هستند و مقدار کمتری از غلبه گرمی است. همه داروهای روایی مجاری تنفسی با لحاظ قواعد مزاج و رعایت اندازه و زمان و ترکیب و سایر تدابیر، برای همه امراض مجاری تنفسی قابل استفاده است.

این شیوه استفاده از روایات، درمان های روایی را خیلی تقویت و موثرتر می کند. این روش با روایت معروف که فرمودند در طب اسلامی برای هر بیماری ۷۰ درمان داریم، مطابق است. همه این داروها حلال و طيب هستند.

مثلا ذات الجنب با برونشیت و سرماخوردگی و ورم لوزه ها یا سل و آسم سرد فرقی ندارد؛ و در واقع همه اینها معلول سردی + عفونت + ضعف سیستم ایمنی است. اما در شکل و محل تظاهر فرق دارند. و همه داروهای این امراض با رعایت قواعد روایی برای همدیگر قابل استفاده است. البته اولویت در استفاده از داروهایی است که امام مستقیما به نام بیماری اشاره فرموده است.

حتی در برخی روایات امام فرموده: مثلا فلان دارو برای ۷۰ مرض مفید است از جمله ذات الجنب. پس می توان برای سایر امراضی که علت آنها با این مرض یکی است از این دارو استفاده کرد.

حلقه دیگر از این ۷۰ دارو برای هر مرض، داروهای ریشه های بیماری است. مثلا در این امراض که نام بردم می توان از داروهای عفونت و تقویت سیستم ایمنی و سردی مزاج نیز استفاده کرد.

الف: درمان مشترک امراض سرد و گرم تنفسی

الف: درمان مشترک امراض سرد و گرم تنفسی

درمان بیماری های دستگاه تنفسی ریه(میرزایی)

در بیماری آسم و تنگی نفس و بیمارانی که مشکل قلب دارند باید عسطه آورها و دودها را با احتیاط و در حجم کم و کنترل شده استفاده کرد. اگر بیمار مشکل شدید دارد ابتدا از سایر درمان ها استفاده کنید. اگر درمان کامل نشد و مجبور به استفاده از عطسه آورها شدیم در حجم کم باشد. اما در دودها و بخورها از دودها و بخورهای مجرب مانند قلیان نعنا یا دود اسفند یا کندر و… می توان استفاده کرد.

١- بینی باید مرطوب باشد – استنشاق، روغن مالی و … کنید

قَالَ الصَّادِقُ: إِنَّ اللَّهَ وَ جَلَّ جَعَلَ الأذيني مَتِينُ لَا يذلهما شِيَةَ إِلَّا مَاتَ وَ لَولَا ذَلِكَ لَقَتَلَ ابْنَ آدَمَ الْقُوَّامَ وَ جَعَلَ الشَّفَتَيْنِ عذبين لِيَجِدَ ابْنَ آدَمَ طَعْمَ الْحُلْوِ وَ المرو جعل الْعَيْنَيْنِ مالحين لِأَنَّهُمَا شخمتاني وَ لَوْ لَا ملوحثهما لَا بَتّاً وَ جَعَلَ الْأَنْفِ بَارِدَةٍ شانيلا لَا يَدْعُ فِي الرَّأْسِ دَاءٍ إِلَّا أَخْرَجَهُ وَ لَولَا ذَلِكَ لِنَقْلِ الأماغ وَ تدود .

خداوند گوشها را تلخ قرار داد تا چیزی داخل آن نشود. جز آن می میرد و اگر چنین نمی بود حشرات انسان را می کشتند و خداوند مهربان لبها را شیرین قرار داد تا بشر طعم شیرینی و تلخی را حس کند و چشمها را شور گردانید به خاطر این که چشمها پیه بوده و اگر ماده شور در آن نباشد آب می شوند و در بینی رطوبت روان قرار داد به خاطر این که هیچ درد و آفتی در سر پیدا نمی شود مگر آن که این رطوبت آن را خارج می کند و اگر این رطوبت نمی بود مغز سفت و سخت میشد و کرم می گذارد.

الضوض، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُوسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَخْلَدٍ عَيْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بزیع عَنْ يَحْيَى بْنِ الْحُسَيْنِ بَيْنَ فَتَرَاتُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ هَاشِمِ الْبَرِيدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي صِغَرِهِ عِنْدَ أَبِيهِ لَهُ يَا ابْنَ رشول اللَّهُ مِنْ أَيْنَ الضَّحِكِ قَالَ يَا مُحَمَّدُ الْعَقْلَ مِنَ الْقَلْبِ وَ الخزن بَيْنَ الْكَبِدُ وَ القش مِنْ الرئة وَ اليك مِنَ الطِّحَالِ فَقُمْتُ وَ قَبَّلَ رَأْسِهِ

ای محمد بن مسلم عقل از قلب (روح) است، حزن و اندوه از ناحیه جگر است، نفس از ناحیه ریه و شش است و خنده از ناحیه طحال (سپرز) است.

۲- حنا- اخلاط زاید سر و صورت پاکسازی کنید

حنا- اخلاط زاید سر و صورت پاکسازی کنید

قَالَ النَّبِيُّ(ص) تَفَقَّهْ وَهَمَ فِي الْخِضَابِ أَفْضَلُ مِنْ نَفَقَةِ دِرْهَمٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ فِيهِ أَرْبَعَ عَشْرَةَ لَهُ يَطْرُدُ الرِّيحَ مِنَ الأذين وَ يَجْلُو الْبِنَاءِ عَيْنِ الْبَصَرَ وَ لِينِ الْخَيَاشِيمَ وَ يُطَيِّبُ التكنية وَ يَشُدُّ اللِّثَةَ وَ يَذْهَبُ بالغيابي وَيْلُ وَسْوَسَةَ الشيطاني وَ تَفْرَحُ بِهِ الْمَلَائِكَةُ وَ يُشِيرُ بِهِ المؤين وَ غَيْظُ بِهِ الْكَافِرُ وَ هُوَ زيته وَ هُوَ طِيبُ وَ بَرَاءَةُ فِي قَبْرِهِ وَ يَسْتَحْيِي مِنْهُ منکر وَ نکیر.

پیامبر اکرم (ص)  فرموده اند: ای علی! هزینه کردن یک درهم برای خضاب، برتر از هزینه کردن هزار درهم در راه خدا ولی در غیر این کار است. در حنا چهارده ویژگی نهفته است: باد را از گوشها می زداید، بینایی را جلا می دهد، بینی را نرم می کند، دهان را خوشبو می کند، لثه را محکم می کند، لاغری را برطرف می کند. خضاب مایه آراستگی و پاکیزگی است.

نکته: یکی دیگر از ریشه های بیماری های دستگاه تنفسی ، اخلاط زاید سر و صورت است که با داروهای روایی پاکسازی می شود.

٣- مضمضه، استنشاق و شستشوی بینی- رفع انحراف، گرفتگی و خشکی بینی

پیامبر خدا در خصوص بیماری های دستگاه تنفسی فرمودند: هرگاه کسی از شما از خواب برخیزد، وضو گرفته و سه بار آب در بینی بچرخاند و دور بریزد؛ چرا که میکروب ها و ویروس ها در بن بینی جای می گیرد.

توجه: یکی از ریشه های عفونتها وامراض تنفسی انحراف، گرفتگی و خشکی بینی است که باید درمان شوند.

عَلَى(ع): الْمَضْمَضَةُ وَ الِاسْتِنْشَاقِ شَهْ وَ ظُهُورِ لِلْفَمِ وَ الْأَنْفِ وَ الشعوط مصممة للرأي وَ تقنية البدني وَ سَايِرٍ أَوْجَاعِ الرَّأْسِ

امام على(ع): شستشوی دهان و بینی، سنت و مایه پاکی دهان و بینی است و انفیه کردن، مایه سلامت سر و پاکسازی بدن و همه انواع سر درد است.

۴- پاکسازی از طریق پوست

قبلا در روایات آمد که روغن مالی باعث نرمی و پاکسازی پوست و عروق می شود. روغن بنفشه کنجدی هر شب دو قطره در بینی بریزید و پوست را روغن مالی و ماساژ دهید. تا مجاری باز شود و عفونت تخلیه شود. روغن مالی، دلاکی، نوره، کوتاه کردن مو و ناخن، اسهال باسنا و گل محمدی، تنقیه، استفراغ عمدی و… نیز مفید است.

۵- پرهیز از تخم مرغ و غذای کارخانه ای و طيب خوری

پرهیز از تخم مرغ و غذای کارخانه ای و طيب خوری

 الْإِمَامُ الرِّضَا(ع): الإمتلاء مِنَ الْبَيْضِ الْمَسْلُوقِ يُورِثُ الرَّبْوَ وَ الِابْتِهَارَ.

امام رضا(ع): پرخوری از تخم مرغ آب پز نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد.

قَالَ الرِّضَا: كَثْرَةُ أَكْلِ الْبَيْضِ وإدمائه يُورِثُ الطِّحَالُ، وړیاحا فِي رَأْسِ المدير والإمتلاء مِنَ الْبَيْضِ الْمَسْلُوقِ يُورِثُ الرَّبْوَ وَ الِابْتِهَارَ.

امام رضا(ع): تخم مرغ بسیار خوردن و معتاد شدن به آن، بیماری سپرز می آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است، و زیاد خوردن تخم مرغ آب پز، نفس تنگی و نفس بریدگی می آورد.

۶- پرهیز از ماهی(مخصوصا پرورشی)

قَالَ أَمَامَ عَلَى: أُولُوا مِنْ أَكْلِ الْحِيتَانَ؛ إِنَّها ذَيْبِ الْبَدَنِ، وَ تُكْثِرُ الْبَلْغَمَ وتقط أَلْفٍ.

امام على (ع): کمتر ماهی بخورید؛ چرا که بدن را ذوب می کند، بلغم را فزون می سازد و نفس را سنگین می نماید.

۷- نیشکر- داروهای باز کننده عروق و مجاری نیز مفید هستند

الْإِمَامُ الْكَاظِمِ(ع): قَصَبُ الشگر يَفْتَحُ الشدود، وَ لَا دَاءَ فِيهِ وَ لَا غائله.

امام کاظم(ع): نیشکر، انسدادها را می گشاید و هیچ بیماری و عارضه ای در آن نیست.

مولف: تنگی ها نیز نوعی از گرفتگی ها هستند. مانند تنگی نفس، تنگی عروق و .. پس نسخه های انسدادها را می توان بر اینها نیز استفاده کرد. مانند ریحان، شکر، نیشکر.

۸-استفاده از عسطه آورها

درمان بیماری های دستگاه تنفسی

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنِ الْإِمَامُ الصَّادِقُ لَيْلًا: كَثْرَةُ الغطاس أَمْ صَاحِبَهُ مِنْ خَمْسَةِ أَشْيَاءَ أَوَّلُهَا الْجُذَامُ. وَ الثَّانِي: التزيين البيئة الَّتِي تَنْزِلُ فِي الرَّأْيِ وَ الْوَجْهِ. وَ الثَّالِثُ: أَمْ تَزُولَ الْمَاءِ فِي الْعَيْنِ. وَ الرَّابِعِ: يامن مِنْ شِدَّةِ الْخَيَاشِيمِ. والخامش: أَمْ مِنْ خُرُوجِ الشَّعْرِ فِي الْعَيْنِ. قَالَ: وَ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ يَقِلَّ غطاشك فَاسْتَعِطْ بِدُهْنِ الْمَرْزَنْجُوشِ. قِلَّةُ: مِقْدَارَ گم؟ قَالَ: مِقْدَارُ دَانِقٍ. قَالَ: فَفَعَلَ ذَلِكَ خَمْسَةَ أَيَّامٍ قذهب عتی.

امام صادق(ع): فراوانی عطسه شخص را از پنج چیز، ایمن می سازد، نخستین آنها جذام است؛ دوم، بادهای بد خیمی که در سر و صورت جای می گیرد؛ سوم آنکه مایه ایمنی از جای گرفتن آب در چشم می شود؛ چهارم آن که از سختی حفره های بینی، مصونیت میدهد؛ و پنجم آن که از بیرون آمدن مو از چشم، ایمنی می دهد.

فرمود: اگر دوست داشتی که عطسه ات کم شود، با روغن مرزنجوش انفیه کن. پرسیدم: چه مقدار؟ فرمود: به اندازه یک دانگ. راوی گوید: این کار را پنج روز انجام دادم و عارضه ام از میان رفت.

۹- انفیه

الْحُسَيْنُ بْنُ بِسْطَامَ وَ أَخُوهُ عَبْدُ اللَّهِ فِي(طِبُّ الائمة) عَنْ سعید بْنِ مَنْصُورٍ عَنْ زکرا بْنِ يَحْيَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي يَحْيَى، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: شَكَوْتُ إِلَيْهِ الزُّكَامَ فَقَالَ: صُنْعُ مِنْ صُنْعِ اللَّهِ وَ جُنْدُ مِنْ جُنُودِ اللَّهِ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى عِلَّةٍ فِي بَدَنِكَ لِيَقْلَعَهَا فَإِذَا قَلَعَهَا فَعَلَيْكَ بِوَزْنِ دَانِقِ شونیز وَ نِصْفِ دَانِقِ کندس يُدَقُّ وَ يُنْفَخُ فِي الانف فَإِنَّهُ يَذْهَبُ بِالزُّكَامِ، وَ إِنْ أَمْكَنَكَ أَنْ لَا تُعَالِجَهُ بشئ فَافْعَلْ فَانٍ فِيهِ مَنَافِعَ كَثِيرَةً.

به امام صادق (ع) از سرماخوردگی شکایت کردم، امام فرمودند: این کار خداست، خداوند این سرباز را فرستاده برای ریشه کن کردن یک بیماری در بدنت، زمانی که این بیماری را در بدنت ریشه کن کند، بر تو باد به اندازه یک دانيق (هشت دانه گندم یا جو) سیاهدانه و نصف دانیق (چهار دانه گندم یا جو) کندش آسیاب می شود و در بینی بریزید (به شکل انفیه) زیرا این انفیه سرماخوردگی را برطرف می کند و اگر می توانی درمان نکنی، درمان نکن، زیرا در سرماخوردگی منافع زیادی وجود دارد.

۱۰- عسل

عسل

رَسُولُ اللَّهِ(ص): يَعُمُّ الشَّرَابُ الْعَسَلُ يَرْعَى الْقَلْبَ، وَ يُذْهِبُ بَرْدَ الصَّدْرِ.

رسول خدا صلى الله عليه وسلم فرموده اند: عسل بهترین نوشیدنی است. قلب را تقویت و سردی سینه را می زداید.

نکته: عسل درمان مشترک است و برای امراض گرم سینه با کمی کاسنی یا شاهتره میل شود. البته امراض گرم تنفسی بسیار کم است.

۱۱- نمک قبل و بعد از غذا

رَسُولُ اللَّهِ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أُوحِيَ إِلَى موسی بْنِ عِمْرَانَ أَيْنَ أَبْدَأُ بِالْمِلْحِ واختيم بِالْمِلْحِ؛ فإين فِي الْمِلْحِ دَوَاءً مِنْ سَبْعِينَ دَاءً، أَهْوَنُهَا الْجُنُونُ، وَ الْجُذَامِ، وَ الْبَرَصُ، وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الْأَضْرَاسِ، وَ وَجَعُ الْبَطْنِ.

پیامبر خدا (ص): خداوند(عزوجل) به موسی بن عمران وحی کرد که: با نمک، آغاز کن و با نمک، پایان ده؛ چرا که درمان هفتاد درد در نمک است و کمترین این دردها دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد و دندان درد و شکم درد است.

مولف: در طب جدید، برای افت فشار، بیماریهای عفونی، امراضی که بیمار نمی تواند غذا بخورد و بسیاری از بیماری ها از سرم آب نمک استفاده میشود. سرم جز طب اسلامی می تواند باشد. زیرا نمک و آب درمان مشترک است و تزریق نیز در روایات جز طب اسلامی معرفی شده است.

عَنْهُ، عَنْ أَبِيهِ رَحِمَهُ اللَّهُ، عَمَّنْ ذَكَرَهُ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ بْنِ موسی جَعْفَرٍ لِي عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ قَالَ: كَانَ فِيمَا أَوْصَى بِهِ رَسُولُ اللَّهِ قَالَ عَلِيّاً لَا أَنْ قَالَ: يَا عَلِىُّ افْتَتِحْ طَعَامَكَ بِالْمِلْحِ، فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ سَبْعِينَ دَاءً، مِنْهَا الْجُنُونُ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصُ وَ وَجَعُ الْحَلْقِ وَ الْأَضْرَاسِ، وَ وَجَعُ الْبَطْنِ. وَ رَوَى بَعْضُهُمْ “كُلِ الْمِلْحَ إِذَا أَكَلْتَ وَ اخْتِمْ بِهِ”.

ای علی قبل از غذا نمک بخور، زیرا در این درمان هفتاد بیماری است؛ از جمله جنون، جذام، پیسی، گلودرد، دندان درد و شکم درد.

در هنگام شروع غذا نمک بخورید و در آخر غذا هم نمک بخورید.

مولف: طبق این حدیث، می توان در گلودرد که غالبأ ناشی از عفونت و سردی گلو است، نمک قرقره کرد. استفاده مجاز نمک در همه بیماریها جز طب اسلامی است، زیرا نمک درمان مشترک است.

۱۲– فایده سرفه

فایده سرفه

قَالَ النَّبِيُّ: لَا تَكْرَهُوا السُّعَالَ فَإِنَّهُ أَمَانُ مِنَ الْفَالِجِ.

پیامبر(ص) می فرمایند: از سرفه بدتان نیاید، زیرا سرفه پیشگیری از ابتلا به فلج است.

مولف: سرفه، زکام، سرماخوردگی و آبریزش بینی را دو یا حداکثر سه روز اول را درمان نکنید، تا بادها و اخلاط زاید و گرفتگیها رفع کند که پیشگیری از انواع فلج مانند ام اس، فلج، شل شدن، لقوه، سکته ها و… است و اگر کسی در سال سرفه یا زکام نمی گیرد، حداقل یکبار در سال عسطه آور مصرف کند.

۱۳- کاشم (زیره کوهی یا گل پر یا انجدان رومی) با شکر

الْكَافِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُذَيْنَةَ: شکا رَجُلُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ لَا الشعال وَ أَنَّا حَاضِرُ فَقَالَ لَهُ: خُذْ فِي رَاحَتِكَ شَيْئاً مِنْ كام وَ مِثْلِهِ مِنَ شگر، استقه يَوْماً أَوْ يَوْمَيْنِ. قَالَ ابْنُ أُذَيْنَةَ: قلقيث الرَّجُلِ بَعْدَ ذَلِكَ. فَقَالَ: مَا فَعَلَهُ إِلَّا مِتُّ وَاحِدَةً حَتَّى ذَهَبَ.

فردی درباره درمان بیماری های دستگاه تنفسی از امام صادق ع نقل کرده اند که من در خدمت امام صادق(ع) بودم در مکه. شخصی از سیاه سرفه به ایشان شکایت کرد. حضرت به وی فرمودند: مقداری انجدان رومی و شکر را به یک اندازه تهیه و با هم مخلوط کن و آن را به صورت خشک به مدت یک یا دو روز بخور.

ابن اذینه می گوید: بعد از این ماجرا آن مرد را دیدم و گفت: بیش از یک بار انجام نداده بودم که بیماری ام برطرف شد.

مولف: معنای کاشم را به انجدان و زیره کوهی معنا کرده اند. بهترین راه برای تشخیص مصداق صحيح تجربه است و انجدان اثر درمانی برای سرفه ها و امراض ششها دارد، پس انجدان صحیح است. در اختلافات روايات طبی بهترین گزینه آزمودن است.

۱۴- داروی امام کاظم (ع) سیستم ایمنی را قویتر کنید

تقویت سیستم ایمنی

داروی امام کاظم(ع)، درمان و پیشگیری از سرماخوردگی است. هر ده روز یکبار از آن استفاده کنند، دیگر سرما نخواهند خورد. بهتر است این دارو در ابتدای بیماری استفاده شود. کودکان هم با آن درمان می شوند. این دارو از مسطکی، هلیله سیاه و شکر تشکیل شده است؛ البته در تابستان باید به جای مسطکی از رازیانه استفاده شود.

مغث موسی بْنِ جعقرة وَ قَدْ اشتگی فَجَاءَتْ المترقون بِالْأَدْوِيَةِ يُغْنِي الأطباء

فجعلوا يَصِفُونَ لَهُ الجائب فَقَالَ أَيْنَ يَهَبُ بِكُمْ اقْتَصِرُوا عَلَى يَدِ هَذِهِ الْأَدْوِيَةَ الْإِهْلِيلَجِ وَ الرَّازِيَانَجِ وَ الشُّكْرِ فِي اسْتِقْبَالِ الضَّيْفُ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِي كُلِّ شَهْرٍ لَاتَ مَاتَ وَ فِي اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ گل شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يُجْعَلُ مَوْضِعَ الرازیانی مصطگی قَلًّا يَمُرُّ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْتِ

در زمینه درمان بیماری های دستگاه تنفسی از امام کاظم(ع) شنيدم زمانی که بیمار شد طبیبان داروهای مختلفی برای او تجویز کردند. امام کاظم عليه فرمودند کجا می روید؟ از این دارو که سید داروهاست استفاده کنید: هلیله رازیانه و شکر را در ابتدای تابستان و در هر ماه سه مرتبه ابتدای زمستان، سه ماه و در هر ماه سه مرتبه به جای رازیانه مسقطی جایگزین کنید، پس تا زمان مرگ مریض نخواهد شد.

۱۵- شیر گرم طبیعی گاو روستایی بیابان چر، همراه با عسل

الْإِمَامُ الصَّادِقِ(ع): مَا وَجَدْنَا لِوَجَعِ الْحَلْقِ مِثْلَ حَسْوُ اللَّبَنِ.

امام صادق (ع)درباره درمان بیماری های دستگاه تنفسی فرموده اند: ما برای گلودرد چیزی بهتر از شیر گرم نیافته ایم.

وقتی امام معصوم می فرمایند(بهتر از آن نیافتیم)، یعنی اینکه بهتر از آن نیست،”حسو” به معنای ذره ذره خوردن است؛ در مقابل”عب” به معنای ریختن یکباره آب یا شیر در گلوست. همچنین،”حسو” سوپی است که از گندم و جو تهیه می کردند؛ ممکن است مراد سوپی باشد که با شیر تهیه میشود.

توجه: شیر باید گرم و طبیعی و شیر گاو باشد. دلیل این قید سایر روایات و تجربه است و به صورت شیر مخلوط با عسل باشد عالی است. عسل درمان مشترک است. و مزاج شیر را گرم وجذب کلسیم را بالا می برد. و عفونت احتمالی آن را بالا می برد. شیر سرد است نباید زیاد مصرف شود. برای مردم ما که برنج و سردی زیاد می خورند، شیر زیاد و بدون خرما یا عسل توصیه نمی شود. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید