چشمه های آب گرم

کاربر ۲۰ کاربر ۲۰
386 بازدید
چشمه های آب گرم

چشمه های آب گرم

امروزه بین مردم شایع است که خود را با آب های گوگردی داغ و معدنی و چشمه های آب گرم و آب های گوگردی داغ و معدنی درمان می کنند. روایات ما شديدا از درمان با آب های گرم و چشمه های آب گرم نهی می کند و دارو بودن و دواییتش را نفی می کند.

روایتی است از پیامبر (ص) : 

 نَهَى أَنْ يُسْتَشْفَى بِالْحَمَّاتِ الَّتِي فِي الْجِبَالِ . پیامبر (ص) نهی فرمودند که انسان خودش را با آب بد بو و متعفن که در کوه ها وجود دارد درمان کند.

شاید کسی بگوید مراد روایت آن چشمه های آب گرم نیست بلکه ممکن است اشاره به آب های راکد و مانده و گندیده باشد. جواب این است که روایات دیگری داریم که در اشاره به آب چشمه های آب گرم صریح است.

روایتی دیگر که سندش معتبر است و کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند قال: امام صادق (ع) فرمود:

 نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَنِ الِاسْتِشْفَاءِ بِالْحُمَّيَاتِ ، پیامبر نهی فرمودند از درمان با آب های بد بو و متعفن؛

 وَ هِيَ الْعُيُونُ الْحَارَّةُ الَّتِي تَكُونُ فِي الْجِبَالِ ، و این همان چشمه های آب گرم است که در کوه ها است؛

 الَّتِي تُوجَدُ فِيهَا رَائِحَةُ الْكِبْرِيتِ ، که بوی گوگرد از آن ها متصاعد با توجه به صحیح السند بودن این روایت و تعدد روایات شکی نیست که می شود.

مراد همین چشمه های آب گرمی است که مردم خود را با آن ها درمان می کنند و حال آن که پیامبر نهی فرموده، و پیامبر فرمود:

 انْهَ مِنْ فَيْحِ جَهَنَّمَ . این از سرریز جهنم است.

روایت دیگری است که باز هم کلینی و افراد دیگری مانند برقی این روایت را نقل کردند.

 عَنْ ابی سعید عقیصا التَّمِيمِيِّ قَالَ : کسی بنام ابو سعید عرض می کند؛ 

 مَرَرْتُ بِالْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمَا وَهْماً فِي الْفُرَاتِ مُسْتَنْقِعَانِ فِي إذارین ، عبور می کردم، رد می شدم از کنار امام حسن و امام حسین که صلوات خدا بر آن ها باد در حالی که آن ها با لباس در آب فرات غوطه ور بودند؛

 فَقُلْتُ لَهُمَا یا ابنی رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكُمَا أَفْسَدْتُمَا الازارين ، پس به آن ها عرض کردم ای فرزندان رسول خدا صلوات خدا بر شما، لباس ها را خراب کردید – یعنی بدون لباس وارد آب می شدید.

 فَقَالَا لِي يَا أَبَا سَعِيدٍ فَسَادُنَا للازارين أَحَبَّ الينا مِنْ فَسَادِ الدِّينِ ، آن ها به من فرمودند ای اباسعید خراب شدن دو لباس ها بهتر از این است که دین ما خراب بشود، خراب شدن دو لباس نزد ما محبوب تر از خراب شدن دین است: آنَ لِلْمَاءِ أَهْلًا وسکنا كَسُكَّانِ الْأَرْضِ ، آب هم اهلی دارد، آب هم ساکنانی دارد، یک عده ای در آب سکونت دارند مانند آن هایی که در زمین ساکنند؛

چشمه های آب گرم

ثُمَّ قَالَا إِلَى این تُرِيدُ ؟ سپس فرمودند کجا می خواهی بروی؟

 فَقُلْتُ هَذَا الْمَاءِ ، عرض کردم می خواهم بروم پیش آن آب؛

 فَقَالَا وَ مَا هَذَا الْمَاءُ ؟ فرمودند این چه آبی است؟

 فَقُلْتُ أُرِيدُ دَوَاءَهُ ،می خواهم از خاصیت دارویی اش استفاده کنم.

أَشْرَبُ مِنْ هَذَا الْمَرَّةِ لِعِلَّةِ بی ، از این آب تلخ بخورم به خاطر یک بیماری؛

أَرْجُو أَنْ يُخَفِّفَ لَهُ الْجَسَدَ ، امیدوارم که بدنم سبک بشود؛

 وَ يُسْهِلَ الْبَطْنِ ، و شکم را روان می کند؛

 فَقَالَا مَا نَحْسَبُ أَنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ جَعَلَ فی شیء قَدْ لَعَنَهُ شِفَاءُ : فرمودند فکر نمی کنیم که خداوند در چیزی که نفرین کرده و لعنت کرده شفا قرار دهد، در آب نفرین شده و لعنت شده فکر نمی کنیم خدا شفا قرار دهد.

فَقُلْ وَ لِمَ ذَاكَ ،عرض کردم چرا؟

فَقَالَا لِأَنَّ اللَّهَ تبارک وَ تَعَالَى لَمَّا أَسْفَهُ قَوْمُ نُوحٍ ؛ فرمودند زمانی که خداوند بر قوم نوح غضبناک شد؛

فَتَحَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ ، درهای آسمان را باز کرد و آب بر زمین ریخت؛

وَ أَوْحَى الَىَّ الارض ؛ و به زمین وحی کرد که آبش را خارج کند، زمین هم آب هایش را خارج کرد؛

فاسْتَعْصَتْ عَلَيْهِ عُيُونُ مِنْهَا ، چشمه هایی ابا کردند، قبول نکردند، عاصی شدند،

فَلَعَنَهَا وَ جَعَلَهَا مِلْحاً أُجَاجاً . این چشمه ها را نفرین کرد و آن ها را به شور و تلخ قرار داد.

پس از این روایت استفاده می شود که انسان نباید در هر آب تلخ و شوری خود را درمان کند. روایتی از کلینی با سند معتبر از امام صادق (ع) نقل می شود که می فرماید:

 إِنَّ نُوحٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ لَمَّا كَانَ فِي أَيَّامِ الطُّوفَانِ دَعَا الْمِيَاهَ كُلَّهَا ، حضرت نوح عالی در زمان طوفان، همه آب ها را دعوت کرد؛

 فاجابته الَّا مَاءَ الْكِبْرِيتِ وَ الْمَاءَ الْمَرَّةِ ، آب ها هم اجابت کردند بجز آب گوگرد و آب تلخ؛

 فَلَعَنَهُمَا . حضرت نوح این دو تا را لعنت کرد.

این که می فرماید با چشمه های آب گرم خود را درمان نکنید به جهت این است که این ها لعنت و نفرین شده اند. و روایات هم عمومیت و اطلاق دارد.

می فرماید خداوند در چیزی که نفرین کرده شفا قرار نداده است.

این ها لعنت شده و نفرین شد،

می فرماید: خداوند در چیزی که نفرین کرده شفا قرار نداده است.

دسته بندی طب اسلامی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نماد اعتماد الکترونیک

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت