آب جوش
آیا آب جوش مفید هست یا مفید نیست؟ خوب هست یا خوب نیست؟ پیامبر از هر چیزی که داغ باشد، اعم از غذا و آب، متنفر است و آن را از جهنم یا آتش می داند.
غذای گرمی جلوی ایشان قرار دادند، فرمود:
لا يُطْعِمُونَ النَّارِ ، به ما آتش ندهید بخوریم.
روایتی از پیامبر و راجع به نهی از نوشیدن آب داغ:
انْهَ نَهَى عَنْ شُرْبِ الْحَمِيمِ . پیامبر نهی فرمودند از نوشیدن آب داغ.
حمیم یعنی آب داغ، همان چیزی است که به اهل جهنم می دهند.
شاید از مجموع روایات استفاده بشود که آب جوش خوب نباشد ولی روایات دیگر می فرماید آب جوش خوب است.
در یک روایتی از پیامبر می فرماید:
الْمَاءُ الْمَغْلِيُّ يَنْفَعُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ لَا يَضُرُّ مِنْ شَيْءٍ. آب جوش برای هر چیزی مفید است و برای هیچ چیزی ضرر ندارد،
آب جوش برای بیماری ها مفيد است ضرری هم ندارد، اگر هم کسی آب خوردن برایش ضرر داشته باشد آب جوش برایش ضرر ندارد. و اگر هم گفته شود بعد از میوه آب نخورید شاید با این روایت ثابت بشود که آب جوش خوردن بعد از میوه ضرری ندارد.
لَا يَضُرُّ مِنْ شَيْءٍ ، یعنی اگر در تمامی احوال انسان آب جوش بخورد، این برای او ضرری ندارد.
و اگر بخواهیم بین این دو روایت جمع کنیم، باید بگوییم که روایت اولی که پیامبر از نوشیدن آب داغ نهی فرمودند، مراد این است که داغ و سوزاننده نباشد ولی اگر ولرم و قابل خوردن باشد اشکال ندارد.
روایت دوم که می فرماید آب جوش برای همه چیز نفع دارد و برای هیچ چیزی ضرر ندارد، منظور همان آب جوشی است که ولرم شده و قابل نوشیدن است. روایت دیگری هم داریم می فرماید:
السُّكَّرُ يَنْفَعُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ لَا يَضُرُّ مِنْ شیء. شکر برای هر چیزی مفید است و برای هیچ چیزی ضرر ندارد.
شکر یعنی قند طبیعی، آن قندی که از نیشکر گرفته می شود، آن مواد قرمزی که روی نیشکر جمع می شود قند اصلی آن است.
وكذلک الْمَاءُ الْمَغْلِيُّ. و آب جوش هم این گونه است.
پس این روایت این معنا را می رساند که اگر انسان جمع کند بین شکر طبیعی و آب جوش این مفید خواهد بود. به همین جهت مردم آب جوش با شکر می خورند. ولی اگر این آب جوش با شکر ضرر هم داشته باشد از ناحیه شکری است که طبیعی نباشد.
آب ولرم
روایتی داریم کلینی با سند خودش از امام صادق (ع) می فرماید:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ اذا أَفْطَرَ بَدَأَ بحلوء يُفْطِرُ عَلَيْهَا ، پیامبر زمانی که افطار می کردند اول با حلوا با شیرینی افطار می کردند؛
فَانٍ لَمْ يَجِدْ فَسُكَّرَةٍ وَ تَمَرَاتٍ، و اگر شیرینی نباشد یا حلوا نباشد با قند، شکر و یا چند تا خرما؛
فاذا أَعْوَزَ ذَلِكَ كُلُّهُ فَمَاءٍ فَاتِرٍ وَ كَانَ يَقُولُ، اگر تمام این ها نبود با آب ولرم د افطار می کردند و می فرمودند؛
يَنْقَى المعده وَ الْكَبِدَ، آب ولرم معده و کبد را پاکسازی می کند، تنقیه می کند؛
وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ الْفَمَ، و بدن و دهان را خوشبو می کند؛
وَ يَقْوَى الاضراس، ودندان ها را تقویت می کند؛
وَ يَقْوَى الْحَقِّ وَ يَجْلُو النَّاظِرِ، و چشم ها را تقویت می کند و بینایی را جلا می دهد؛ .
وَ يَغْسِلُ الذُّنُوبَ غَسْلًا، و گناهان را می شوید؛
وَ يُسَكِّنُ الْعُرُوقَ الْهَائِجَةَ، و ژن هایی که در حال هیجان و جهش هستند تسکین می دهد؛
وَ الْمِرَّةَ الْغَالِبَةَ، و مره ای (سودا وصفرا) که غلبه کرده تسکین می دهد؛
وَ يَقْطَعُ الْبَلْغَمَ، و بلغم را قطع می کند؛
ويطفيء الْحَرَارَةَ عَنِ الْمَعِدَةِ، و گرمی معده را خاموش می کند؛
وَ يَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ. و میگرن را درمان می کند.
آب ولرم فواید زیادی دارد در صورتی که به عنوان افطار باشد. افطار یعنی روزه داری که بخواهد روزه اش را باز کند، با آب ولرم باز کند. البته افطار در عربی به صبحانه هم گفته می شود. اگر کسی اول صبح آب ولرم بخورد این هم فایده دارد.
نتیجه ای که از این روایت بدست می آید این است که آب ولرم مره را تسکین می دهد و بلغم را قطع می کند. مره – یعنی سودا و صفرا – و بلغم سه چهارم بیماری ها را شامل می شود.
پس آب ولرم تقریبا سه تا طبیعت سه تا خلط را تعدیل می کند و تعديل طبیعت بهترین درمان است و بهترین نتیجه را می دهد. علاوه بر این برای معده و کبد و کل بدن و دهان و میگرن مفید است. اختصاص به یک یا دو بیماری ندارد، برای کل بیماری های با منشأ مره (سودا وصفرا) و بلغم و كل مشکلات کبد و امثال این ها مفید است.
آب فاتر چیست؟ آب جوش که ولرم شده است نه آب سردی که ولرمش می کنند.
سلام
خیلی عالی استفاده کردیم در حد توان .
ان شاءالله موفق باشی
اگر استعمارگران غربی یعنی انگیسی و آمریکایی و .. گذاشته بودند الان با سنتی و ایرانی اسلامی ، پیشرفت کرده بود و تخصصی شده بود. بجای عطاری ساده داروخانه تخصصی داشتیم با یک داروشناسی متبحر و متخصص . و طبیب یا پزشک سنتی متخصص داشتیم و یک شبکه بزرگ با سنتی در همه جای ایران و کشورهای اسلامی وجود داشت .